Ako sa zbaviť depresie

Je to nosiť ako obrovský balvan na hrudníku. Neskutočná duševná bolesť, ktorá vám doslova rozkladá vnútro. Kúsok po kúsku až nakoniec aj vstať z postele je majstrovský výkon.“

Depresia je ochorenie celého organizmu. Nie je to len slabosť, nedostatok vôle alebo bežná zmena nálady. V porovnaní s obyčajným smútkom je intenzívnejšia, trvá dlhšie a bráni človeku prispôsobovať sa bežnému životu.

Jediným zaručeným spôsobom, ako sa zbaviť depresie, je absolvovanie liečby. Existuje však množstvo „alternatívnych metód“ a takzvaných babských rád, ktoré môžu niektorým pacientom skutočne pomôcť zmierniť nepríjemné depresívne prežívanie. Nakoľko sú však účinné a ako na ne zareaguje ten-ktorý depresívny pacient, nikto odhadnúť nedokáže.

Fytoterapia

Fytoterapia využíva liečivú silu prírody. Je to liečba bylinkami. Niektorí jej fanúšikovia dokonca tvrdia, že extrakty z bylín sú účinnejšie ako samotné farmaká. Ktoré bylinky by teda mohli pomôcť pri depresívnom prežívaní?

  • Medovka lekárska

Medovka je všeobecne známa svojimi upokojujúcimi účinkami. Priaznivo pôsobí na nervový systém a často sa využíva pri problémoch so zaspávaním. Čaj z medovky sa zvykne prirovnávať k balzamu na dušu a jeho pitie sa preto odporúča aj pri depresii.

  • Ľubovník bodkovaný

Extrakt z ľubovníka sa hojne využíva v bylinných prípravkoch na upokojenie. Niektorí mu dokonca hovoria „antidepresívna bylinka“. Využíva sa vo forme čaju či oleja. Najúčinnejší je vraj pri sezónnej depresii.

  • Valeriána lekárska

Valeriána podobne ako medovka pôsobí priaznivo na nervový systém, upokojuje a pomáha pri zaspávaní. Okrem depresie sa teda využíva pri nespavosti a dokonca vraj i pri liečbe hystérie.

Aromaterapia

Aromaterapia má s terapiou bylinkami mnohé spoločné. Využíva prírodné esenciálne oleje na podporu zdravia a harmónie organizmu. Svoje uplatnenie nachádza aj v rámci alternatívnej liečby depresie. Esenciálne oleje sa môžu vmasírovať do tela, pridať do relaxačného kúpeľa alebo sa inhalujú. Predpokladá sa, že ich vôňa pôsobí na limbický systém v mozgu a tak priamo ovplyvňuje náladu. Na zmiernenie príznakov depresie sa odporúčajú nasledujúce esenciálne oleje:

  • Levanduľový olej

Levanduľový olej sa vo všeobecnosti pri aromaterapii používa pomerne často. Pomáha zlepšovať náladu, navodzuje relaxáciu, upokojenie a pripisujú sa mu dokonca i analgetické účinky.

  • Ylang Ylang

Aj vôňa Ylang Ylang sa odporúča ľuďom, ktorí sa chcú zbaviť depresie. Jej vdychovanie prináša psychickú úľavu , zlepšuje náladu a zbavuje úzkosti a hnevu. Ylang Ylang sa dokonca považuje za afrodiziakálnu vôňu, zvyšuje sebadôveru a povzbudzuje dôveru v iných.

  • Jazmínový olej

Vôňa jazmínového oleja prináša uvoľnenie, upokojenie, zlepšuje náladu. O jazmínovom oleji sa dokonca hovorí, že ovplyvňuje priamo neurotrasmitery v mozgu, čo by znamenalo, že pracuje podobne ako antidepresíva. Na zlepšenie nálady sa odporúča zmes jazmínového a limetkového oleja.

  • Divoký pomaranč

Vôňa divokého pomaranča je jeden z najznámejších povzbudzovačov a zlepšovačov nálady. Okrem depresie vraj pomáha zmierniť aj panické stavy. Má totiž silné relaxačné účinky. Odporúča sa zriedený nanášať na krk a na spodnú stranu nôh.

Svetlom proti depresii

Najmä pri sezónnych depresiách zohráva významnú úlohu nedostatok svetla správnej vlnovej dĺžky. Mnohí ľudia hľadajúci alternatívnu možnosť ako sa zbaviť depresie preto stavia práve na pôsobenie luxov. Denné svetlo totiž priamo ovplyvňuje hladiny dvoch dôležitých hormónov v našom tele – serotonínu a melatonínu. Tie sú istým spôsobom zodpovedné nielen za náš rytmus spánku a bdenia, ale aj za našu náladu. Práve serotonín sa považuje za hormón šťastia a za biologické antidepresívum.

Pre zlepšenie nálady sa odporúča využívať pôsobenie svetla so svietivosťou 3500-10 000luxov. Za týmto účelom sa aj u nás predávajú špeciálne lampy na svetelnú terapiu. Niektoré alternatívne prístupy však odporúčajú aj návštevy solárií počas studených zimných či sychravých jesenných dní a iní optimisti tvrdia, že pomôže aj zvýšený pobyt vonku na dennom svetle.

Zmenou životného štýlu proti depresii

Ďalší prístup vychádza z presvedčenia, že všetky procesy v našom tele vrátane tých psychických sú priamo ovplyvnené spôsobom stravovania a celkovým štýlom života. Aj zmena nálady by preto mala byť možná prostredníctvom zmeny stravovania a správneho cvičenia.

Ľuďom trpiacim depresiou sa v týchto intenciách odporúča zvýšiť podiel omega-3 mastných kyselín v strave, ktoré priamo vplývajú na správne fungovanie nášho mozgu. Obsahujú ich najmä ryby a rybí olej. Ďalšou odporúčanou zložkou potravy je kyselina listová. Ako už jej pomenovanie naznačuje, nachádza sa hojne práve v listovej zelenine. Niektoré prístupy odporúčajú pridať tieto zložky do stravy aj vo forme výživových doplnkov. Celkovo vitamíny skupiny B, medzi ktoré patrí aj spomínaná kyselina listová, by mali pôsobiť priaznivo na psychické rozpoloženie človeka. Z minerálnych látok sa odporúča najmä horčík.

Čo sa týka pohybu, je všeobecne známe, že stimuluje produkciu endorfínov v našom organizme. Na zlepšenie nálady sa odporúča najmä beh a silové cvičenie v posilňovni. Pre menej športovo založených môže podobné zlepšenie nálady navodiť aj tanec, yoga či práca na čerstvom vzduchu, napríklad v záhrade.

Jediný zaručený spôsob ako sa zbaviť depresie: terapia

Všetky vyššie popísané alternatívne metódy môžu byť istým spôsobom účinné v rámci boja proti zlej nálade. Ako sme však v úvode spomínali, depresia nie je len obyčajný smútok. Je to ochorenie celého organizmu, ktoré postihuje aj vôľu, myslenie, fyzické prežívanie a správanie človeka. Práve túto komplexnosť vyššie popísané metódy opomínajú. Preto môžu byť čiastočne prospešné pri menej závažných zmenách nálady, prípadne ako súčasť komplexnej liečby. U depresívnych pacientov by však mala tvoriť absolútny základ terapia indikovaná odborníkom.

Kombinácia psychoterapie a antidepresív

Prepojenie farmakologickej liečby a psychoterapeutického prístupu je vôbec najčastejší a súčasne najúčinnejší spôsob liečby depresie.

Antidepresíva bývajú indikované u takmer všetkých depresívnych porúch. Ide o lieky, ktorých účinnosť je jednoznačne preukázaná a na ktoré nevzniká závislosť ani pri dlhodobom užívaní. Ich účinok nie je okamžitý, spravidla sa dostaví o 3-6 týždňov od začiatku podávania. Tieto lieky upravujú neuromodelátory serotonínu, noradrenalínu a dopamínu. Veľmi dôležité je, aby sa po upravení stavu pacienta predčasne nevysadili a aby boli pri ich užívaní presne dodržané odporúčania lekára.

Psychoterapia sa kombinuje s antipresívami najmä u pacientov so stredne ťažkou depresiou. V poslednom období sa ako najúčinnejšie ukázali dva prístupy: kognitívne-behaviorálna terapia a interpersonálna psychoterapia.

Kognitívne-behaviorálna terapia využíva najmä prácu s aktivitou pacienta (postupné zvyšovanie príjemných činností) a zmenu myslenia odklonením od negatívnych presvedčení o sebe, svete a budúcnosti, ktoré sú pre týchto pacientov typické.

Interpersonálna psychoterapia sa zameriava najmä na vzťah medzi depresívnou poruchou a interpersonálnymi vzťahmi pacienta. Snahou je zmeniť postoj depresívneho človeka k sebe i k druhým. Využíva tiež nácviky efektívnejšej komunikácie, zvládania stresu, plánovania času a podobne.

Fototerapia

Fototerapia je liečba svetlom. Ide o prístup, ktorý je v mnohom podobný vyššie popísanému alternatívnemu využitiu svetelných lučov. Využíva sa teda aj v rámci štandardnej liečby depresie, ale iba u pacientov trpiacich sezónnou poruchou nálady. Aplikuje sa u nich jasné biele svetlo denne v skorých ranných hodinách v období 2-3 týždňov.

Elektrokonvulzívna liečba

Obávaná elektrokonvulzívna liečba alebo terapia elektrošokmi nachádza svoje uplatnenie aj u depresívnych pacientoch. Využíva sa však len ojedinele a to pri ťažkej alebo veľmi rezistentnej depresii. Elektrokonvulzívna liečba zďaleka nie je taká dramatická ako si väčšina pacientov predstavuje. U hlbokej depresie, u pacientov s vysokým rizikom samovraždy, ale i pri iných závažných stavoch jej účinnosť nič neprekoná.