Ako sa brániť manipulácii
Manipuláciou označujeme snahu cielene ovládať myslenie či správanie inej osoby. Využíva citové vydieranie, apelovanie na morálku a hodnoty, zahmlievanie informácií, nátlak, sabotovanie rozhovoru a iné manipulatívne techniky. V kontakte s manipulátorom preberáme jeho stanoviská a argumenty hoci jasne cítime, že konáme proti svojej vôli a záujmom. Teda v prípade, ak sa nedokážeme manipulácii cielene brániť.
Vyskúšajte test poruchy osobnosti TU.
Ako reagovať na manipuláciu
Naučiť sa reagovať na manipuláciu nie je jednoduché z niekoľkých dôvodov:
- V bežnom kontakte väčšina z nás manipuláciu neočakáva. Máme tendenciu naivne predpokladať, že komunikačný partner k nám pristupuje so zámerom konštruktívne komunikovať. Ak teda nie sme paranoidní a podozrievaví.
- Manipuláciu je veľmi ťažké rozpoznať. Skrýva sa medzi riadkami, niekedy v nepriamych vyjadreniach, slovách a gestách. Naučiť sa rozpoznávať manipuláciu si vyžaduje vedomosti a tréning.
- Ak by sa vám aj podarilo manipuláciu identifikovať, môže byť náročné zistiť, kam manipulátor smeruje, čo je jeho cieľom. Z tohto pohľadu je ľahšie reagovať na manipuláciu u ľudí, ktorých poznáme alebo ktorých zámery vieme predpokladať.
- Odvrátiť útok manipulátora je veľmi ťažké. Niekedy jasne cítime, že nás niekto manipuluje, dokonca vieme, čo chce svojím správaním dosiahnuť a napriek tomu sa nedokážeme brániť. Vyžaduje si to komunikačnú zručnosť a znalosť niekoľkých kontramanipulatívnych techník.
Základný postup efektívnej kontramanipulatívnej reakcie:
- Rozpoznať manipuláciu a techniku manipulátora:V prvom kroku by sme mali odhaliť, že sa nás niekto snaží manipulovať a aj spôsob, akým to robí.
- Identifikovať ciele a stratégie manipulátora: Následne je dôležité pokúsiť sa zistiť, čo manipulátor svojim snažením sleduje, kam sa nás snaží dostať.
- Použiť férovú odvetu: Nakoniec je efektívne zareagovať férovým, ideálne asertívnym spôsobom. Neuchýliť sa k protiútoku manipuláciou.
Základné princípy reagovania na manipuláciu:
- Zachovajte pokoj: Zistenie, že sa nás niekto snaží manipulovať zvyčajne vyvolá pomerne silnú záplavu emócií. Najmä ak ide o blízkeho človeka. Tie sú však v rámci snahy odvrátiť manipulatívny pokus kontraproduktívne. Udržte si emočný odstup a snažte sa byť nad vecou.
- Zostaňte féroví: Ak s vami niekto manipuluje, môžete mať tendenciu brániť sa rovnakým spôsobom. Nerobte to. Ide o podvedomú obrannú reakciu, ktorá je prirodzená, ale nie je taká efektívna ako férové asertívne jednanie.
- Nezľaknite sa: Ďalšou častou obranou pri manipulácii je ústup. Manipulátor takýmto spôsobom spravidla dosiahne svoje, pretože ten druhý sa zľakne a v záujme zachovania vzťahu ustúpi.
- Nestrácajte zo zreteľa cieľ: Stanovte si vecný cieľ komunikácie s manipulátorom – to, čo chcete v rozhovore dosiahnuť – a toho sa držte. Buďte dostatočne vytrvalý a nevzdávajte sa.
- Buďte efektívni: Nesnažte sa za každú cenu vyhrať nad manipulátorom. Zvážte, či nie je v niektorých smeroch jeho manipulácia výhodná aj pre vás a ak áno, skúste sa s ním dohodnúť alebo sa v niektorých ohľadoch jednoducho nechajte zmanipulovať. Buďte v tomto rozumný. Vy predsa nepotrebujete osobné víťazstvo, ale efektívne riešenie.
Ako rozpoznať manipuláciu
Manipulatívne správanie má svoje typické znaky. Naučte sa ich rozpoznať, aby ste mohli útok manipulátora včas a efektívne odvrátiť.
Znaky správania manipulátora:
- nepočúva, čo hovoríte
- hovorí hlasnejšie alebo tichšie ako ostatní
- drží sa v úzadí alebo sa výrazne presadzuje
- hľadá si miesto/ pozíciu, na ktorom bude stredobodom pozornosti alebo bude mať prevahu (za vrchom stola, odmieta si sadnúť, sadne si do najväčšieho kresla)
- jeho správanie je prehnane priateľské, vtieravé
- používa výhražné gestá – napr. mierenie prstom
- vyjadruje sa nejednoznačne
- neposkytuje úplné informácie
- vyhýba sa odpovediam na položené otázky
- vyjadruje sa neúplnými vetami
- vytvára časovú tieseň
- vytvára emocionálny nátlak (plače, kričí) alebo sa snaží vyvolať emócie
- dohody nedodržiava alebo ich interpretuje po svojom
- snaží sa ostatných poštvať proti sebe
- intriguje
- využíva osobné útoky
- apeluje na svedomie
- odmieta vysvetlenia
Techniky obrany voči manipulácii
Komunikovať možno štyrmi spôsobmi:
- agresívne,
- pasívne,
- manipulatívne a
- asertívne.
Každý z nás využíva jednotlivé spôsoby komunikácie v rôznej miere, tak ako mu je to vlastné a v závislosti od situácie. Ak hovoríme o manipulácii, najefektívnejším spôsobom obrany je jednoznačne asertivita.
Asertívne komunikačné techniky nie sú ani agresívne, ani pasívne. Predpokladajú zachovanie dôstojnosti oboch komunikačných partnerov pri sledovaní konštruktívneho cieľa.
- Technika pokazenej gramofónovej platne
Princíp tejto techniky je veľmi jednoduchý: opakovať svoju požiadavku dookola bez nátlaku, vrastajúcej agresivity, strachu či úzkosti ako pokazená gramofónová platňa. Nepoužívame argumenty, nereagujeme na kritiku, útoky či otázky, len opakujeme. Technika umožňuje ignorovať manipulatívne pasce a trvať na svojom.
Príklad:
– Pracujem tu už 10 rokov a som hodnotený ako jeden z najlepších zamestnancov. Požadujem preto zvýšenie platu o 15%.
– To by chcel každý. Teraz na to nemáme peniaze.
– Požadujem zvýšenie platu o 15% od nasledujúceho mesiaca.
– Povedal som vám, že firma teraz na to nemá peniaze. Ako sa na to budú pozerať ostatní zamestnanci? Myslíte, že oni by si nezaslúžili viac?
– – Požadujem zvýšenie platu o 15% od nasledujúceho mesiaca.
– Vy ste hluchý? Nepočuli ste, že na to nemáme? Dám vám nanajvýš 5% navrch. Inak by som to musel zobrať iným.
– – Požadujem zvýšenie platu o 15% od nasledujúceho mesiaca.
– Vám nebude ľúto, keď tých 15% vezmem niektorému z vašich kolegov?
– Požadujem zvýšenie platu o 15% od nasledujúceho mesiaca.
- Technika otvorených dverí
Ide o techniku, ktorá je veľmi účinná pri prijímaní kritiky. Ak na vás niekto cielene útočí a kritizuje vás, či už oprávnene alebo nie, argumenty či výhovorky väčšinou nemajú zmysel. Každá snaha o obranu či protiútok len pridáva vodu na mlyn. Efektívne je vtedy nájsť na tvrdení protistrany pravdivú informáciu a uznať ju. Pokojne a rozvážne. Pripravíte tak útočníka o energiu potrebnú na rozprúdenie konfliktu.
Príklad:
- Ako si mohol doma nechať taký strašný neporiadok? To si nemohol upratať?
- Máš pravdu, mohol som urobiť lepší poriadok.
- Prečo to stále robíš? Ty vôbec nemyslíš na to ako sa budem cítiť, keď tu bude takýto bodrel? Mohol si aspoň vyniesť smeti.
- Áno, smeti som mohol vyniesť.
- A všade je prach. Utieranie prachu ti asi nič nehovorí však? Vyzerá to tu príšerne.
- No s utieraním prachu naozaj nemám až také skúsenosti.
- A čo kúpeľňa. Aj tam si mohol upratať. Vyzerá to tam ako keby nám nešla voda.
- Áno, bol tam už aj väčší poriadok.
- Technika negatívnej asercie
Zachádza v prijímaní kritiky ešte ďalej. Jednoducho dáva za pravdu kritizujúcemu, bez ohľadu na to, či je jeho kritika konštruktívna alebo nie. Otvára tak priestor pre akceptáciu chýb a omylov bez nutnosti ospravedlňovať sa. Umožňuje pýtať sa kritika na podrobnosti a bližšie informácie, ale neoponuje, neobraňuje a neútočí.
Príklad:
- Celé ste to pokazili. Mali by ste sa hanbiť.
- Čím som to podľa vás pokazil?
- Váš prejav bol príliš monotónny, uspávali ste ich. Takto ten projekt určite nedostaneme.
- Máte pravdu, môj prejav bol monotónny.
- Zničili ste niekoľko mesiacov našej roboty. Vôbec ste ich nezaujali.
- Je možné, že som ich nezaujal.
- Určite sa teraz neozvú. Budete to musieť nejako napraviť.
- Áno, pokúsim sa to napraviť.
- Technika selektívneho ignorovania
Selektívne ignorovanie spočíva vo výbere informácií, na ktoré chceme reagovať. V princípe nikdy nemusíme reagovať na všetko, čo nám ten druhý hovorí. Efektívne je ignorovať najmä nevecnú, príliš všeobecnú alebo manipulatívnu kritiku.
Príklad:
- Mali by ste to urobiť tým spôsobom ako som vám povedal ja. Ak pôjdete až o deviatej, nestihnete to a bude z toho problém.
- Áno, ak by sme prišli neskoro, bol by z toho problém.
- Okrem toho, bude oveľa lepšie vyzerať, ak sa tam ukážete ešte večer. Chcete predsa zanechať dobrý dojem. Nechcete, aby si o nás mysleli, že nám na tom nezáleží. Vrhli by ste zlé svetlo na celú firmu.
- Ak by mi na tom nezáležalo, naozaj by to nemuselo urobiť dobré meno spoločnosti.
- A vám na tom predsa záleží. Ovplyvňuje to aj vaše postavenie vo firme. Nehovoriac o vašich odmenách.
- Samozrejme, záleží mi na mojom postavení.
- Takže tam pôjdete služobným autom už večer, prespíte tam a na druhý deň všetko zariadite. Som na vás hrdý.
- Samozrejme, všetko zariadim k vašej spokojnosti. Pôjdem ráno o hodinu skôr, aby som všetko stihol.